۱۳۸۶-۱۲-۰۶

فاضل خان گروسي

متولد 9/3/1254-1198ق. فتحعلی‌شاه به او لقب «فاضل‌خان» را اعطا کرد و سپس او را به منصب جارچی‌باشی- معادل رئیس کل تبلیغات- گماشت. سال‌ها ملازم شاه و شاهزادگان بود و به سبب روایت اشعار دیگران «راوی» تخلص ‌کرد. با شاعر بزرگ رمانتیک روسیه- الکساندر پوشکین- ملاقات کرد و او را تحت تأثیر رفتار موقر خود قرار داد. پوشكين در يادداشتي مي نويسد:
آنچه را كه من امروز از فاضل خان آموختم به اروپاييان هديه مي دهم و آن اينكه بايد در زندگي شوخي و مسخرگي را كنار گذاشت
گرچه فاضل‌خان، شعر نیز می‌سرود، اما چیرگی و ابداع او در نثر است. کوتاهی و صراحت جملات، نوآوری، پرباری و شیرینی کلام از خصوصیات این نثر است و آن چنان جاذب بود که میرزاابوالقاسم قائم مقام خطاب به او نوشت: لم ترعینی مثلکم فاضلاً
تذکره انجمن خاقان: معروف‌ترین اثر فاضل‌خان‌گروسی و یکی از مشهورترین تذکره‌های زمان قاجار است. تألیف آن در سال 1234ق پایان پذیرفته و مشتمل بر یک مقدمه و چهار انجمن- حاوی احوال و اشعار بزرگ‌زادگان سلسله قاجار، شاعران راه یافته به دربار، شاعران سایر دیار، و در پایان احوال و آثار خود مؤلف است. فتحعلی شاه تذکره را بسیار پسندید و دستور داد نسخه‌های متعددی از آن برای اهدا، استنساخ کردند. این تذکره را براساس «تذکره اختر» تألیف اختربیگ گرجی نوشته و نقص آن را جبران ساخته است.

هیچ نظری موجود نیست: