۱۳۸۶-۱۲-۰۶

اميرنظام گروسي

حسنعلي خان اميرنظام به مدت شصت و چهار سال بطور مستمر در سطوح مختلف سياسي و نظامي ايران خدمت کرده و مشاغل مهم و پراهميتي چون وزارت فوايد عامه ، سفارت در کشورهاي اروپايي و وزارت ايالت بزرگ آذربايجان را برعهده داشته است . از اين لحاظ وي جز رجال پرنفوذ و کارگزار دوره دوم ناصري است که با در ک عميق از تجددخواهي و برداشت نوين در اداره مملکت ، توانست به اقداماتي دست زند که شرايط مساعد را براي گسترش تفکر نوخواهي و تحولات اجتماعي فراهم آورد. همچنين وي نقش بسزايي در شکل گيري و تحقق بخشيدن به تفکرات تجددگرانه عصر سپهسالار داشت. اما روي ديگر شخصيت وي هنر او در خط و كتابت و ابدا شيوه اميري است
وي از يك طرف شيوه مخصوص به خود، تحرير ريز را ايجاد و رسميت داد و از سوي ديگر اصول متبوع و خوشايند ساده‌نويسي را مرسوم و معمول كرد و با اقدام بزرگ ادبي، تيپ منشيان و فضلاي املا و انشا را از دشواري و فشار طاقت فرساي تصنعات عربي كتابت رهايي بخشيد. اين اصلاحات ابتكاري بزرگ مرد سياست و خط فراموش كردني نيست.
در نتيجه تشويق و حسن پرورش آن حاكم اديب و خوش نگار، اديبان و خوشنويسان بنامي عرض وجود نمودند، تا اينكه چنين شايع است پاره‌اي از شاگردانش در نتيجه ممارست و توجه كامل در رموز مشق و ربط و خطاطي از استاد بزرگوار، پيشرفت بيشتري نموده‌اند، منشات امير نظام حاوي نوشته‌هاي زيبا و نامه‌هاي دلنواز كه در عين حال داراي نكات و رموزات سياسي نيز هست بزرگترين دليل بر مقام شامخ فضل و ادب و فراست او است. همچنين به همت او چاپ مجموعه كليله و دمنه با خط زيباي شادروان فخرالكتاب آقا ميرزا باقرخان انجام پذيرفت و مي‌گويند به دستور او گلستاني نيز به وسيله مرحوم مدرس عالي حاجي ميرزا محمد حسين مكتب‌دار كه در سن يكصد و شانزده سالگي به رحمت ايزدي پيوسته به خط خوش نوشته شده است.
امير نظام در جنگهاي هرات با درجه سرهنگي و سرتيپي با نهايت شجاعت و لياقت شركت نموده و پس از آن به سفارت در لندن انتخاب و اعزام گرديده و در آنجا به سمت سرپرست محصلين در اروپا مواظبت و نظارت امور دانشجويان را نيز به عهده داشته است.
امير نظام وقتي ماموريت يافت مردم آذربايجان را قتل و عام كند، سر باز زد و به تبعيد در كرمان محكوم شد و همانجا از دنيا رفت

هیچ نظری موجود نیست: